פרק ג- הקשר בין מיקום בסדר הלידה במשפחה לבין עמדות כלפי קונפורמיות ולחץ חברתי
מחקר חשוב ופורץ דרך בחקר סדר הלידה הוא המחקר של פרנק סאלווי שהתפרסם בספרו "נולדו למרוד". מחקר זה מרכזי בעבודתי כייון שבו נחקר הקשר בין המיקום בסדר הלידה לבין אישיות האדם שמושפעת גם מרמת דימויו העצמי של האדם. מחקר זה היווה זווית ראייה חדשה בפסיכולוגיה ההתפתחותית ועורר תגובות רבות.החוקר פרנק סאלווי, הוא בן זקונים בעצמו, והוא חקר את נושא סדר הלידה. מטרת מחקרו הייתה להסביר את את היריבות בין האחים ואת השוני ביניהם, לבדוק את אופיו של הילד לפי המיקום בסדר הלידה ובנוסף, לבדוק את טענתו שהאחים הצעירים מרדנים וחדשנים יותר. לדעת סאלווי המיקום בסדר הלידה קובע את אופיו של הילד, יותר ממין גזע לאום ומעמד. המחקר נערך לאורך 16 שנים באוניברסיטת הארוורד והיה שימוש במיליון פרטים ומודלים סטטיסטיים על מנת לבנות את התיאוריה שלו. כדי להוכיח את טענותיו, בדק סאלווי את קורות חייהם של המוני אנשים, בכורים ואחים צעירים, ומהם הסיק נתונים סטטיסטיים. בנוסף בטענותיו, הסתמך על ניתוחו המחודש לסקירה בספרם של ארנסט ואנגסט, פסיכולוגים אשר סקרו מחקרים על סדר הלידה מ1949 ועד 1981. פרנק סאלווי אימץ את תיאוריית דרווין: "החזק ביותר שורד" על מנת להשוות בין הישיגי הילדים. לפי ממצאי מחקרו סדר הלידה מהווה רכיב מרכזי בהתפתחות אישיותו של הילד. ישנם הבדלים ברורים בין הבכורים לאחיהם הצעירים. הבכורים נוטים להזדהות עם הוריהם, הם שאפתנים, אסרתיביים, קונסרבטיבים, ודומיננטיים. עצם מיקומם המשפחתי הופך אותם לאחראים ולוחמניים. בנוסף הם צרי אופקים, לחוצים, תוקפניים, תאבי מעמד, וקנאיים. האחים הצעירים יותר לעומתם, הם בעלי אישיות הרפתקנית, לוקחים סיכונים ופתוחים להתנסויות ולחוויות חדשות. נם אינם מקבלים את המציאות כמובנת מאליה, מפקפקים במוסכמות ומפתחים אישיות מהפכנית ומרדנית. לטענת סאלווי, בן הזקונים נוטה למרוד במוסכמות ולפלס לעצמו נתיב עצמאי משלו פי 15 מאחיו הבכור. כדי להוכיח השערות אלה, סאלווי מציג נתונים על הדעות וההתנהגויות הפומביות של דמויות היסטוריות, אנשים חשובים שדעותיהם והתנהגותיהם תועדו למע הדורות הבאים.
ג'דית ריץ האריס "מיתוס גידול הילדים" הוצאת עם עובד ספרית אפקים 1998 עמודים 161-174
ג'דית ריץ האריס "מיתוס גידול הילדים" הוצאת עם עובד ספרית אפקים 1998 עמודים 161-174
יש מספיק מחקרים שנעשו בתחום סדר הלידה ואת חייבת לשלב בפרק השלישי את דוגמאות למחקרים, רלוונטיים. את מציגה את עיקריי המחקר בעיקר את שאלת המחקר ותוצאותיו.
השבמחקלמשל כמו פה :מחקר חשוב ופרוץ דרך בחקר סדר הלידה הוא המחקר של פרנק סאלווי שפורסם בספרו "נולדו למרוד".
מחקר זה עורר תגובות רבות והיווה זווית ראייה חדשה בפסיכולוגיה ההתפתחותית. מחקר זה חשוב
לעבודתי כיון שבו נחקר הקשר בין המיקום בסדר הלידה לבין אישיות האדם, אישיות זו מושפעת גם
מרמת דימויו העצמי של האדם.
החוקר פרנק סאלווי, בן זקונים בעצמו, חקר את נושא סדר הלידה, את מחקרו פרסם בספרו
"נולדו למרוד". מטרת המחקר הייתה להסביר את היריבות בין האחים ואת השוני ביניהם,
לבדוק את אופיו של הילד לפי המיקום בריבוד המשפחתי ובנוסף לבדוק את טענתו שהאחים
הצעירים מרדנים וחדשנים יותר. לדעתו המיקום בריבוד המשפחתי קובע את אופיו של הילד,
1 יותר ממין, גזע, לאום ומעמד. המחקר נערך לאורך 16 שנים באוניברסיטת הארוורד.
סאלווי השתמש במיליון פרטים ומודלים סטטיסטיים על מנת לבנות את התיאוריה שלו.
לאישוש טענותיו סאלווי בדק קורות חיים של 11,111 אנשים המונים בכורים ואחים צעירים,
מהם הסיק נתונים סטטיסטיים. בנוסף בטענותיו הסתמך על ניתוחו המחודש לסקירה בספרם של
ארנסט ואנגסט, פסיכולוגים אשר סקרו מחקרים על סדר הלידה מ-1949 ועד 1981. הוא אימץ את
2 תיאורית דרווין "החזק ביותר שורד" על מנת להשוות בין הישגי הילדים.
סדר הלידה מטביע בהכרח חותם של קבע על אישיותו של הילד, הואיל וברור לחלוטין שחוויותיו
של ילד בבית מושפעות ממקומו במשפחה. בכורים וילדים שאינם בכורים שונים אלה מאלה
באישיותם, באינטליגנציה שלהם, במידת היצירתיות שלהם ובמידת המרדנות שלהם, הבדלים
1 אלו נקראים השפעות סדר הלידה.
ממצאי המחקר מציגים הבדלים ברורים בין אישיות הבכורים לבין האחים הצעירים. לטענת
1 סאלווי בן הזקונים נוטה למרוד במוסכמות ולפלס לעצמו נתיב עצמאי משלו פי 15 מאחיו הבכור.
1
ג'דית ריץ האריס "מיתוס גידול הילדים" הוצאת עם עובד ספרית אפקים 1998 עמודים 161-174
2
נעמי שוורץ "נולדו למרוד" הדרך למעלה להעצמה אישית 1111
http://www.haderech.co.il/borntorebel.html29
לפי מחקרו ילדים בכורים נוטים להזדהות עם הוריהם, הם שאפתנים, אסרטיביים,
קונסרבטיבים ודומיננטיים. עצם מיקומם המשפחתי הופך אותם לאחראיים ולוחמניים.
1 הבכורים הם צרי אופקים, לחוצים, תוקפנים, תאבי מעמד וקנאים.
האחים הצעירים יותר, לעומתם, הם בעלי אישיות הרפתקנית, לוקחים סיכונים ופתוחים
להתנסויות ולחוויות חדשות. הם אינם מקבלים את המציאות כמובן מאליה, מפקפקים
במוסכמות ומפתחים אישות מהפכנית ומרדנית. לדבריו האחים הצעירים נוטים ליצור מציאות
חדשה ופריצת דרך עקב היותם פתוחים יותר להתנסויות חדשות ולרעיונות חדשים.
על פי סאלווי, האחים הצעירים נוטים יותר לקבל רעיונות רדיקליים או חדשניים של אחרים
ולדחות את הרעיונות המיושנים של הוריהם. לאישוש השערה זאת, סאלווי מציג נתונים על
הדעות וההתנהגויות הפומביות של דמויות היסטוריות, אנשים חשובים שדעותיהם
1 והתנהגויותיהם תועדו למען הדורות הבאים.